Bewonersbegeleider: de schakel tussen bewoner en bouw

Bij Van Wijnen draait het om meer dan alleen bouwen. Dat betekent dat we niet alleen denken in stenen, maar ook oog hebben voor de mens en omgeving. Vooral tijdens renovaties, waar we vaak werkzaam zijn in bewoonde staat, is aandacht voor bewoners van groot belang. Daarom zetten we daar bewonersbegeleiders in. Een functie die je niet direct associeert met een bouwbedrijf, maar wel degelijk belangrijk is. Wat houdt die functie precies in en wat maakt het zo leuk? We vroegen het bewonersbegeleider Michelle*, die ons dat haarfijn uitlegde.

* In dit artikel is een fictieve naam gebruikt om de privacy van onze collega te respecteren.


Bewonersbegeleider bij renovatieprojecten is geen alledaagse functie. Hoe ben je in deze functie terechtgekomen? 

“Mijn historie ligt in gebouwbeheer van appartementencomplexen voor een grote vastgoedbeheerder. Ik was dus werkzaam in een vergelijkbaar werkveld. In die functie stond het gebouw centraal. Ik had nauwelijks tot geen contact met bewoners of had alleen contact met hen omwille van het gebouw. Dat maakte het werk onpersoonlijk. Ik ging op zoek naar een andere baan en vond de vacature voor bewonersbegeleider bij Van Wijnen.” 

Wat sprak je het meest aan in de vacature? 

“Het klinkt misschien gek, maar al bij het lezen van de vacature kreeg ik het gevoel dat Van Wijnen een heel warm bedrijf was. Totaal anders dan bij mijn huidige werkgever destijds. Uiteraard sprak ook de functie mij aan, omdat je er bent voor de mensen, hen ontzorgt en begeleidt gedurende een, soms vrij ingrijpende, renovatie van hun ‘thuis’. Eigenlijk precies wat ik zocht!” 

Je werkt nu al geruime tijd als bewonersbegeleider bij Van Wijnen. Kun je uitleggen wat je precies doet? 

“Als bewonersbegeleider ben je de schakel tussen het projectteam van de renovatie en de bewoners. Je kunt je voorstellen dat mensen in eerste instantie blij zijn dat hun woning wordt verduurzaamd en ze een nieuwe badkamer, toilet en/of een nieuwe badkamer krijgen. Het zal namelijk hun woongenot verhogen. Ik bereid hen, samen met het projectteam, tijdens bewonersbijeenkomsten voor op eventueel overlast door geluid, stof, bouwverkeer. We nemen ook de planning en werkzaamheden door, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Desondanks gebeurt het vaak dat mensen toch even schrikken als de werkzaamheden beginnen. Het huis ligt overhoop, er ligt stof, er komen allerlei mensen over de vloer. Je kunt je voorstellen dat dit voor (met name oudere) bewoners een hectische tijd kan zijn. 

Dat is waar de bewonersbegeleider om de hoek komt kijken. Je zorgt voor rust, biedt een luisterend oor, begeleiding en beantwoordt de vragen die bewoners hebben. Je creëert een vertrouwensband. Het belangrijkste is dat men voelt dat ze gehoord en geholpen worden. Als er vragen of klachten zijn, dan schakel ik met het projectteam waar ik nauw mee samenwerk. Ik zoek naar oplossingen of antwoorden om de bewoner te ontzorgen en koppel dat terug. 

Op deze manier ontzorg ik niet alleen de bewoner, maar ook de bouwers die in huis aan het werk zijn. Omdat ik het aanspreekpunt ben van bewoners, kunnen zij zich richten op waar zij goed in zijn en ervoor zorgen dat bewoners zo snel mogelijk kunnen genieten van hun opgeknapte woning. Als ik er niet zou zijn, komen de vragen bij de bouwers terecht die ook niet alle antwoorden kunnen geven en er simpelweg ook niet de tijd voor hebben om de bewoners de aandacht te geven die ze verdienen. Dat creëert een situatie waarin mensen in onzekerheid zitten, zich niet gehoord voelen en een slechte ervaring met ons hebben. Dat is voor ons, voor de corporatie én voor de bewoners niet wenselijk. Gelukkig zijn er bewonersbegeleiders, haha.” 

“Als bewonersbegeleider word je na verloop van tijd een wijkbewoner, maar dan zonder huis in die wijk.”

Kun je kort vertellen hoe je dag eruit ziet? 

“Ik start mijn dag in de bouwkeet samen met de projectleider en onderaannemers. We bespreken welke werkzaamheden gepland staan bij welke woningen en lopen een rondje door de wijk. Ik loop bij diverse bewoners binnen en maak een praatje onder het genot van een bakje koffie. Overigens, je drinkt in deze functie aardig wat koffie op een dag… 

Na een paar uur ga ik terug naar de keet. Daar bekijk ik of er nog berichtgevingen of nieuwsbrieven de deur uit moeten naar de wijk of omgeving. We houden de wijk namelijk ook tijdens de renovatie op de hoogte van de werkzaamheden en vorderingen in het project. Ook ga ik aan de slag met binnengekomen klachten. Ik probeer die uiteraard zo goed mogelijk op te lossen, dus ik win informatie in om dat later te delen met de bewoner. 

Na de lunch ga ik de wijk weer in. Ik spreek mensen aan, peil de stemming en kijk of er duimkaarten voor de raam hangen. Deze kaarten (een rode en een groene duim) kunnen mensen voor de raam hangen om aan te geven of ze tevreden zijn (groen) of een klacht hebben (rood). Als er een rode duimkaart hangt, bel ik aan en ga ik het gesprek aan. Samen met de bewoner bepaal ik wat er aan de hand is en ga ik ermee aan de slag om het op te lossen. 

Aan het einde van de dag zorg ik dat alles netjes wordt gedocumenteerd en stap ik met een goed gevoel de auto in.” 

Je zegt dat je met een lach de auto in stapt. Is dat ook het leukste aan je werk? De voldoening? 

“De warme reacties van de mensen doet wel wat met je ja. Je bent er voor hen en geeft hen de aandacht tijdens de renovatie. Daar krijg je echt waardering voor terug. Als je op straat loopt, herkennen mensen je. Ze zwaaien, maken een praatje of nodigen je spontaan uit om even een bakje koffie te drinken. Je schept een band en wordt na verloop van tijd onderdeel van de wijk. Een soort wijkbewoner zonder huis eigenlijk.  

Daardoor krijg je ook vaak persoonlijke verhalen mee van de mensen. Vooral van senioren die alleen in een sociale huurwoning wonen. Meestal leuke verhalen, maar soms zijn de verhalen ook heel heftig. Dan is de renovatie even niet belangrijk, maar bied je gewoon een luisterend oor. Dat maakt dat deze functie meer betekent dan zorgen dat de renovatie goed verloopt.” 

Wat zou je mensen die jouw verhaal lezen mee willen geven? 

“Nou, mocht je bewonersbegeleider willen worden bij Van Wijnen; doen! Je werkt natuurlijk in een bouwbedrijf waar bouwen centraal staat, maar in deze functie staat de mens centraal. Dat is net een beetje anders, maar je bent toch verbonden met je collega’s op de bouw. Je bent eigenlijk maatschappelijk werker in de bouw. Dat is bijzonder en erg leuk om te doen. “

Wil je nog meer delen, Michelle? 

“Ik  hoop dat ik een mooi inzicht heb gegeven in mijn baan als bewonersbegeleider. Ik ga zo de wijk weer in, volgens mij staat er weer een bakje koffie voor mij klaar…” 

Ben je geïnspireerd door dit verhaal?